Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Spørgsmål til retningslinjer for indtastning

EMNE: "Eller": Når politiet var i tvivl om et efternavn

"Eller": Når politiet var i tvivl om et efternavn 9 måneder 4 uger siden #39746

• Eva E
  • Eva E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Indtaster og superbruger
Nogle blade har et indtastet fødenavn/navn før navneforandring i selve efternavnsfeltet i en parentes, i stedet for - korrekt - i feltet Fødenavn.
De er i det mindste nemme at rette (de fleste vist rettet nu)
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Sidste redigering: 9 måneder 4 uger siden af Eva E.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: jette_m

"Eller": Når politiet var i tvivl om et efternavn 9 måneder 4 uger siden #39749

• Eva E
  • Eva E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
Efternavne med parentes, der betyder tvivl om stavningen, udgør "kun" ca. 150 personer, når kaldenavnene er sorteret fra.
Heri indbefattet en del poster, hvor en kvindes tilgiftede navn er tilført i parentes af politiet (man kan diskutere om de ikke bare skal blive stående)

Jeg kommer frem til tallet sådan:
Efternavn indeholder: ( [dvs. mellemrum + den første parentes]
Efternavn indeholder ikke: kl.
Efternavn indeholder ikke: kld
Efternavn indeholder ikke: kaldet

Det burde være muligt at få den korrekte form (med behørig henvisning) skrevet ind på i hvert fald nogle af posterne, i hvert fald for personer født uden for København.

Kaldenavnene er et kapitel for sig. Vi har regler for det i indtastningsvejledning punkt 3
(jeg har flyttet Rødspætte-Margrethe, Hønen, Fidusen og et par andre kulørte personager til deres rette plads i Særlige bemærkninger).
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg

"Eller": Når politiet var i tvivl om et efternavn 9 måneder 4 uger siden #39750

Hej
Jeg husker at jeg har "bøvlet" med nogle giftenavne
Det er når kvinden har været gift flere gange og samtlige/nogle af hendes andre giftenavne står der.
Jeg har ingen eksempler her og nu, men jeg ved at bladene findes!!
MVH. Kirsten
Følgende bruger(e) har sagt tak: ML

"Eller": Når politiet var i tvivl om et efternavn 9 måneder 4 uger siden #39752

• ML
  • ML's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Superbruger
Hej

Hvis alle efternavne skal være søgbare, så skal de indtastes i feltet 'efternavn'. Det er i det felt man vil lede efter et efternavn, både et kunstnernavn, et kaldenavn og et tidligere efternavn.

Vi har et felt til fødenavn, og der vil man lede efter et fødenavn hvis man ved at en person har fået en navneændring. Men måske skal der i søgevejledningen stå at man også skal søge efter et efternavn i det felt.

Ekstra ord (som 'eller' og 'kaldet') og parenteser skal ikke indtastes. Der er ikke nogen slægtsforskere som søger på dette. I flere tilfælde vil det være praktisk med en kommentar i kommentarfeltet så vi kan finde disse.
Med venlig hilsen Marianne
Sidste redigering: 9 måneder 4 uger siden af ML.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kirsten

"Eller": Når politiet var i tvivl om et efternavn 9 måneder 4 uger siden #39754

• Eva E
  • Eva E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
Det er ikke for at tage diskussionen om kaldenavne op igen (indlægget gik på parenteser generelt og stavevarianter i særdeleshed), men i følge vejledningen:

Kaldenavn skrives typisk af politiet som (kl. Skovsø),(kl. Johansen),(kld. Merry).

Kaldenavnet indtastes i feltet særlige bemærkninger lige som politiets noter. Skriv ordet kaldet foran, undgå forkortelser og parenteser.

Et kaldenavn kan også tastes i feltet efternavn som et dobbelt efternavn, hvis man har viden om, at det enten er, har været (f.eks. før skilsmisse) eller senere bliver personens officielle efternavn.

Eksempler: Carl Emil Jacobsen, født i Skive, kaldet ”Skive” (efternavn: Jacobsen, i særlige bemærkninger: kaldet Skive.

Jens Peter Nielsen, født i Hvalsø, kaldet ”Hvalsø”. Det kan dokumenteres, at personen senere får navnet officielt, så her kan Nielsen Hvalsø indtastes i feltet efternavn. Skriv også kaldenavnet ind i feltet særlige bemærkninger: kaldet Hvalsø.

Vær opmærksom på, at udenlandske regler for personnavne kan være forskellige fra danske regler.
Med venlig hilsen
Eva E, Frederiksberg
Følgende bruger(e) har sagt tak: kirsten

"Eller": Når politiet var i tvivl om et efternavn 9 måneder 4 uger siden #39756

Fra vejledningen
Jens Peter Nielsen, født i Hvalsø, kaldet ”Hvalsø”. Det kan dokumenteres, at personen senere får navnet officielt, så her kan Nielsen Hvalsø indtastes i feltet efternavn
.

Her må jeg opponerer,
Hvis der er hustru og børn på bladet får de pr. automatik også efternavnet Nielsen Hvalsø
hvilket ikke behøver at være korkt
MVH. Kirsten
Følgende bruger(e) har sagt tak: ML
Moderatorer: Jeppe
Tid til at oprette siden: 0.062 sekunder
footer-logo

Københavns Stadsarkiv

Københavns Rådhus, 1599 Kbh.V
Tlf: 33 66 23 70  |  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  |  facebook