Vælg sprog

  

Om

Kontakt
Har du spørgsmål vedrørende brugen af Politiets registerblade, søgning eller indtastning bedes du se om der er svar på dit spørgsmål her ellers kan du spørge på Forum. Kan du ikke få svar på dit spørgsmål på Forum, kan du rette kontakt til Københavns Stadsarkiv per  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. . Husk altid at angive et link til det registerblad der spørges til. Har du tekniske spørgsmål, ris, ros eller andet, kan du kontakte os pr. mail  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

Om Politietsregisterblade.dk

Hjemmesiden er en digital udgave af Københavns politis registerblade fra 1890-1923. Registerbladene er udarbejdet på baggrund af politiets mandtalslister og er imodsætning til dem ordnet efter personnavne. Det har givet politiet en bedre mulighed for kontrol med de københavnske borgere, ikke mindst med de hyppige flytninger blandt de mange tjenestefolk. I 1923 overtager det nyoprettede Folkeregister politiets registrering af københavnerne.

 

I alt er der tale om ca. 1,4 millioner registerblade med oplysninger om, hvor de forskellige personer er født, hvor de bor og hvad de laver. Der kan også være oplysninger om, hvorvidt de er efterlyst, straffet eller skylder i børnepenge. Alle københavnere over 14 år får deres eget registerblad. Ved ægteskab bliver kvinden dog opført på mandens registerblad. Det samme gør børn i alderen 10-14 år.  Du kan også læse om Politiets registerblade på Københavns Stadsarkivs Wiki.


Om projektet

Projektet med digitalisering og indtastning af Politiets registerblade starter i 2008, da tre slægtshistoriske foreninger: Samfundet for Dansk Genealogi og Personalhistorie, Databehandling i Slægtsforskning og Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger henvender sig til Københavns Stadsarkiv. De tilbyder at finansiere selve digitalisering, hvis Københavns Stadsarkiv vil tilgængeliggøre materialet. Et samarbejde bliver etableret og de microfilm, der findes af registerbladene, digitaliseres.


I efteråret 2009 påbegyndes indtastningen af registerbladenes oplysninger, så de kan blive søgbare i en database. Godt 3½ år efter er personoplysningerne for samtlige 1,4 millioner registerblades hovedpersoner indtastet takket være et stort arbejde fra de mange frivillige indtastere. Og deres fortsatte arbejde gør det muligt at nå det næste mål: en komplet indtastning af samtlige oplysninger fra registerbladene.

 

Organisation 
Den daglige drift og udvikling af Politietsregisterblade.dk varetages af projektgruppen bestående af projektleder Jeppe Christensen og digitalarkivar Bo B. Henriksen. Styregruppen varetager projektstrategi, økonomi og tildeling af medarbejderresurser mm. besluttes af styregruppen herunder stadsarkivar Kristian Bak, souschef Elisabeth Bloch, afdelingsleder Mads Neuhard og projektleder Jeppe Christensen. Styregruppen holder kvartalsvise møder.

 

Projektet har tilknyttet en referencegruppe, hvis primære opgaver er sikring af projektets målsætning samt overensstemmelse med brugernes ønsker og behov. I referencegruppen sidder repræsentanter for Samfundet for Dansk Genealogi og Personalhistorie, Databehandling i Slægtsforskning (DIS) og Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger (SSF). Referencegruppen mødes halvårligt.

 

Superbrugerne er erfarne indtastere af registerbladene, som har valgt at gøre en ekstra indsats ved at tage sig af fejlretning, korrekturlæsning, svare på spørgsmål på Forum, hjælpe projektgruppen med at understøtte indtastningen mm. Der afholdes mindst et årligt superbrugermøde, hvor diverse udfordringer og ønsker tages op.

 

Data og kildekode

Dataene fra politietsregisterblade er tilgængelige gennem et API (se de tekniske detaljer her). Kildekoden til API'en er frit tilgængelig og kan hentes her.

 

Tak 

Politietsregisterblade.dk vil først og fremmest takke alle frivillige på projektet. Jeres hjælp har været og er fortsat uvurderlig og jeres engagement fundamentet for projektets succes. En række personer har desuden på forskellig vis bidraget til projektet. I skal have tak for jeres indsats og store viden.  
Vi glæder os til det fortsatte samarbejde med jer!

Jeppe

Projektleder, Jeppe Christensen
28. august 2013

footer-logo

Københavns Stadsarkiv

Københavns Rådhus, 1599 Kbh.V
Tlf: 33 66 23 70  |  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.   |  facebook